joi, 4 martie 2010

Compuneri

Nu mi-au placut niciodata compunerile. Nu-mi ieseau si pace, le-as fi facut cu liniuta, de la capat, ca pe conspecte, daca se putea. Nu se putea, desigur, fara o scadere a notei. Pe vremea aceea nu contau notele pentru admitere, doar stirbeau reputatia de elev bun.
Dar descrierile nu le-am apreciat niciodata, nici cand a trebuit sa le fac, nici cand a trebuit sa le citesc. Cartile cu bucati mari descriptive erau topaite la greu, saream pasaje intregi, oprindu-ma unde spuneam ca-mi place: la liniuta de la capatul randului, cu rol de dialog, in acest caz.

Prin martie, de exemplu, primeam compunerea cu tema: "A venit primavara". Primavara mea arata ca xeroxata, in fiecare an:
Titlul:"A venit primavara".
Introducere: "A venit primavara".
Cuprins: a venit primavara :)) Eee, nici chiar asa, mai stiam si altele: "Pasarile calatoare se intorc din tarile calde. Ziua devine mai lunga, iar noaptea mai scurta. Soarele incepe sa incalzeasca pamantul, ghioceii isi scot capetele plapande din zapada." Sa fim intelesi: eu cream toate astea, nu le copiam din manualul de biologie. Asa-i ca mergeau scrise cu liniuta de la capatul randului, ca si cum ar fi un conspect? Sau si mai bine: cu numar de ordine: "1. Pasarile calatoare se intorc din tarile calde. 2. Ziua devine ... "
Apoi: "Lucratorii campului au inceput muncile agricole, ei ara si seamana ca sa aiba recolte bogate la toamna. Copiii ies din case si merg in parcuri sa se joace."
De obicei aici imi dadeam seama ce copii destepti sunt aceia despre care povesteam eu, hotaram rapid ca mi-ar sta si mie bine la joaca, daca as termina compunerea. Ca datoria inainte de toate, nu?
Asa ca urma incheierea apoteotica: "Ce bine ca a venit primavara!"

Geniul literar s-a transmis din mama in fiu, cu ceva imbunatatiri, desigur, in sensul in care Copilu' face o sinteza a compunerilor mele elaborate. El, baiat fiind, vede lucrurile mult mai putin poetic decat le vedeam eu :). Discutam compunerea inainte sa o scrie in caiet. Era clasa a 3 a:

- aaaa ... A venit primavara. aaa ... Este mult mai cald. aaaa ... Bine ai venit frumoasa primavara!"
- Ce-i asta? il intreb eu
- Compunerea mea. Ce nu-i bine? Are introducere cuprins si incheiere.
- Pai ai respectat cerintele? Ai folosit expresii frumoase?
- Da, uite asta "frumoasa primavara". Am inversat, ca sa sune mai smecher
, imi spune conspirativ. Nu ma mai ajuti si tu?

E baiatul meu, il recunosc! A surprins esentialul, a respectat cerintele, a avut ideea de a se duce la joaca inca inainte de a scrie despre alti copii. Il ajuta bunica in final, ea e responsabila cu lectiile umaniste. Si compunerea s-a umplut de pajisti inflorite, de norisori jucausi, de miei care zburda zglobii.

Imbogatesc si eu imaginea, in mintea mea, doar, cu gratare si iesiri la iarba verde.

14 comentarii:

  1. yeees, i remember. the horror. THE HORROR. :-p

    e la fel de inuman sa ceri unui copil de 8 ani sa scrie o compunere despre primavara precum este sa ceri unui copil de 14 sa faca un comentariu literar la... sa zicem... baltagul.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te rog nu-mi mai aduce aminte de baltagul :o3

      Ștergere
  2. @Vic: Jocurile alea invechite: de-a v-ati ascunselea, leaspa pe cocotate, ratele si vanatorii, etc. Eram multi copii cam de aceeasi varsta in bloc.

    @J-C: Deci si tu ... ? :)
    Celor cu talent le placeau compunerile.

    Copiii au rezolvat cu "Baltagul" si restul ... pe referate.ro :)

    RăspundeţiȘtergere
  3. Am sa "topai" peste nostalgii coplesitoare si voi marturisi placerea de a-ti fi citit un nou post. Smecheria este genetica, dar folosita cu buna intentie, sper numai. In acest caz asistam la creatii mai vechi si mai noi si iata ce frumos arata cele noi! Cineva imi spunea de curand ca diferenta dintre junior si senior consta in experienta acumulata de al doilea. Esential ar fi ca primul sa inteleaga. Ar mai fi de mentionat si efectul de reciclare starnit de junior...

    RăspundeţiȘtergere
  4. Ar trebui să-i încurajăm să fie originali atunci când încearcă să scrie. Să ţinem cont de vârsta pe care o au aceşti copii.
    Şi în primul rând să-i îndemnăm să citească; fără lectură nu pot învăţa să-şi exprime sentimentele în scris.
    Pe de altă parte, spui că nu-ţi plăceau compunerile, dar iată ce frumos scrii acum! :)

    RăspundeţiȘtergere
  5. Si eu ma mir tot ca Diana: Nu pari o fosta eleva careia nu-i placeau compunerile... :)
    Pe mine m-a inspirat o data, demult, vocea bunicii sugarandu-mi imagini frumoase, si de atunci stateam de placere la compuneri, de altfel erau temele preferate!...

    RăspundeţiȘtergere
  6. excelenta compunerea pustiului, a surprins esentialul!

    RăspundeţiȘtergere
  7. @Zare: Smecheria, in cazul dat, cam la chestii de care am spus se rezuma. Ceea ce ma bucura. Sa fie experienta si urmarile ei singurele diferente? Multumesc, Zare :)

    @Diana: Mare problema cu cititul! Putini citesc in afara lecturilor obligatorii (care vad ca s-au mai schimbat fata de vremea cand eram eu la varsta lui). Si din cauza asta sunt problemele de comunicare. Acum vorbesc mult pe mess, cu diverse prescurtari. Acum imi dau seama de necesitatea compunerilor, a rezumatelor si a orelor de literatura. Dar cand eram elev preferam gramatica :)

    Multumesc, valoros compliment, venit din partea ta :)

    RăspundeţiȘtergere
  8. @Acuarele: Cum ziceam, celor cu talent le placeau compunerile.
    Si noi aveam in clasa fete care scriau frumos, ascultandu-le compunerile mereu ma miram cum puteau asocia asa frumos cuvintele.

    @Donca: Daaa :) Asa zice si el. Esentialul conteaza, informatia, restul sunt amanunte :)

    RăspundeţiȘtergere
  9. Iubeam limba romana,cu toate ca eram la clasa de matematica!Of,generala!!!!

    RăspundeţiȘtergere
  10. @Rodica: Si eu tot in clasa de mate am fost, dar am avut o profa f buna de romana, am invatat foarte multe de la ea

    RăspundeţiȘtergere
  11. Mie imi placeau compunerile si îmi pare atât de rau ca nu s-au pastrat. N-am mai gasit nimic din ele.Nu învatam pe rupte... prindeam foarte mult din asitarea la clasa... dar când venea tema compunerilor libere nu ma lua nimeni. Mai greu era la cele tematice. Nu am sa înteleg de ce ne punea sa învatam pe derost analize literare. Eu n-am putut. Nu erau cuvintele mele nu era ce gândeam... cum sa enunt ca papagalul? Asa sunt si in ziua de azi :D... greeu

    RăspundeţiȘtergere
  12. @SuperJa: Pacat ca nu le mai ai! Eu macar mi le-am memorat: "A venit primavara ... " :D
    Nici eu nu inteleg de ce trebuia sa invatam comentariile alea. Eu nu eram cu memoratul, asa ca am facut comentariul meu, pe loc (era mai mult rezumat, povestirea se preta la asa ceva) si am luat o nota mare rau :)

    RăspundeţiȘtergere

Counter

free counters